Преамбюл
Общински съвет -Разград
Следвайки убеждението, че приемането и спазването на етични стандарти за поведение на изборните лица, изгражда доверие между местните политици и гражданите;
Изразявайки убеденост, че общинските съветници трябва да гарантират прозрачност на управлението и условия за граждански инициативи и контрол в процесите на управление
Приема Правила за етично поведение на общинския съветник
Глава първа
ПРИНЦИПИ
Върховенство на закона
Чл. 1. Общинският съветник спазва Конституцията и законодателството на Република България.
Защита на обществения интерес
Чл. 2. Общинският съветник винаги защитава обществения интерес.
Прозрачност
Чл. 3. Общинският съветник оповестява мотивите си и обосновава действията си, свързани с изпълнение на задълженията и отговорностите му в Общинския съвет.
Уважение към гражданите
Чл. 4. Общинският съветник се отнася към гражданите, без да проявява пристрастно или дискриминационно отношение към тях.
Уважение към институциите
Чл.5. При изпълнението на своите функции общинският съветник зачита правомощията на всички институции.
Глава втора
ЕТИЧНИ СТАНДАРТИ НА ПОВЕДЕНИЕ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТНИК
Чл. 6. /1/ Общинският съветник не може да участва при обсъждането и вземането на решения в постоянните комисии и заседанията на Общинския съвет, които се отнасят до негови имуществени интереси или до интереси на негов съпруг/съпруга и роднини по права и по съребрена линия до четвърта степен включително и по сватовство до втора степен включително
/2/ При наличие на обстоятелства по ал. 1, . както и в други случаи, при които се пораждат основателни съмнения за наличието на пряк материален или нематериален интерес, общинският съветник е длъжен сам, преди Общинският съвет да започне разискванията, да разкрие наличието им и да не участва в гласуването.
/3/ При възникване на спор за наличие на конфликт на интереси, Общинският съвет го решава преди да започнат разискванията чрез дебат и гласуване на решение, потвърждаващо или отхвърлящо наличието на конфликта с обикновено мнозинство.
Чл. 7. Общинският съветник не може да използва правомощията си за лична изгода. Той не може да защитава интереси, които противоречат на обществения интерес.
Чл. 8. Общинският съветник няма право да се намесва нерегламентирано в процедури, свързани с управлението на общинското имущество, сключване на договори, възлагане на обществени поръчки, предоставяне на разрешения и други дейности с цел придобиване на лична облага или причиняване другиму имотна вреда.
Чл. 9. При изпълнението на правомощията си общинският съветник се ръководи от преценката си за обществен интерес и не може да дава предимство на партиен, частен или личен интерес.
Чл. 10. При гласуването на всяко решение на постоянна комисия или на Общинския съвет, общинският съветник е длъжен да спазва законовите правила и процедури, с които трябва да бъде съобразено решението.
Чл. 11. При изпълнението на своите функции общинският съветник трябва да следи да не се допускат действия, които биха довели до използване на общинска собственост за пряка или косвена лична облага, в частен или корпоративен интерес, както и за неправомерно облагодетелстване на политически партии, граждански и неправителствени организации.
Чл.12. Общинският съветник не трябва да предприема действия, насочени към оказване на натиск за назначаване или повишаване в длъжност на свои близки на постове в общинската администрация или в дружествата с общинско участие.
Чл. 13. Общинският съветник е длъжен да спазва добрия тон и да уважава личното достойнство на останалите съветници и представителите на общинската администрация, участващи в заседанията на постоянните комисии и на Общинския съвет.
Чл. 14. Общинският съветник не може да използва или разкрива информация, получена при или по повод на упражняване на правомощията си с цел уронване на престижа и доброто име на граждани, фирми, организации, както и на други общински съветници или представители на общинската администрация.
Глава трета
Отношения с обществеността
Чл. 15. Общинският съветник е отговорен и се отчита пред гражданите на общината по време на своя мандат.
Чл. 16. Общинският съветник е длъжен да бъде отзивчив на всяко запитване от обществеността по отношение на изпълнението на своите функции, както и за основанията за своите действия.
Чл. 17. Общинският съветник е длъжен да насърчава и подкрепя местните инициативи за гражданско участие при вземането на важни за общината решения.
Чл.18. Общинският съветник трябва да запознае останалите си колеги в групата или постоянната комисия с информацията, придобита по време на срещи с гражданите или при участие в дискусии и други мероприятия в качеството му на общински съветник, ако по този начин ще се вземат нови, отговарящи на обществения интерес решения.
Чл. 19. Общинският съветник е длъжен да отговаря на всички запитвания от медиите във връзка с изпълнението на своите функции.
Чл. 20. Общинският съветник е длъжен да не прави публично достояние конфиденциална информация или информация, засягаща личния живот на трети лица, станала му известна при и по повод упражняване на правомощията му.
Глава четвърта
ОТНОШЕНИЯ С ОБЩИНСКАТА АДМИНИСТРАЦИЯ
Чл. 21. В контактите си с общинската администрация общинският съветник се съобразява с предвидените правила и норми в законите и в Раздел ІІ на Правилника за организация и дейност на Общински съвет - Разград.
Чл.22. Общинският съветник не може да изисква от общинските служители да предприемат или да не извършват действия, които ще доведат до пряка или косвена лична изгода за него или лицата в чл. 6 /1/.
Чл. 23. В контактите си със служителите от общинската администрация общинският съветник се съобразява с нормите на Етичния кодекс на служителите от общинската администрация.
Глава пета
КОНТРОЛ ЗА СПАЗВАНЕТО НА ЕТИЧНИТЕ СТАНДАРТИ
Чл. 24. Общинският съвет възлага контрола за спазването на етичните стандарти на Постоянната комисия по Етика, контрол на решенията и връзка с неправителствените организации.
Чл. 25. По сигнал или жалба от трети лица Комисията по етика, контрол на решенията и връзка с неправителствените организации проверява действията на общински съветник, за които се твърди, че са в нарушение на етичните стандарти в този Правилник, на правилата, уредени в Правилника за организацията и дейността на Общински съвет - Разград и взаимодействието му с общинската администрация, или уронват авторитета на Общинския съвет.
Чл. 26. Комисията приема само жалби и сигнали за нарушения на етичните стандарти за поведение на общинския съветник, които са мотивирани в писмена форма, подписани са от подателя, легитимирал се по надлежния ред, и се отнасят за събития, случили се след приемането на този правилник.
Чл. 27. Председателят на Комисията по етика, контрол на решенията и за връзка с неправителствените организации извършва необходимите предварителни проучвания и уведомява съответния общински съветник за часа и мястото на заседанието на комисията, на което ще се разглежда случая.Необходимостта от присъствието на подателя на сигнала или жалбата се преценява за всеки отделен случай.
Чл. 28. Председателят на комисията докладва случая и предоставя на всички нейни членове цялата документация, свързана с него. Задължително се изслушва засегнатият общински съветник, ако той пожелае това.
Чл.29. Когато съдържащите се в жалбата или сигнала факти, обстоятелства и обвинения се преценят чрез гласуване от Комисията по етика, контрол на решенията и за връзка с неправителствените организации като несъстоятелни, неверни или подлежащи на санкция от други органи, комисията изготвя мотивирано писмено заключение за прекратяване на случая и го изпраща на жалбоподателя и на съответния общински съветник.
Чл. 30. Когато Комисията по етика, контрол на решенията и за връзка с неправителствените организации констатира нарушение на етичните стандарти за поведение на общинския съветник, тя отправя писмена препоръка на съветника да преустанови нарушението. Копия от писмената препоръка се изпращат до председателя на общинския съвет,председателя на съответната група съветници и до лицето, подало сигнала за нарушението. Решението на комисията се взема с обикновено мнозинство от присъстващите членове.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Правилникът влиза в сила от деня на публикуването му в местните медии.
Приет на заседание на ОбС на 29.11.2004 г. с Решение № 257 от Протокол №14.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/ Не се чете / Д. Монева /
СЕКРЕТАР:/П/ Не се чете / В. Миланова /